Kinderen die teveel naar beeldschermen kijken

Nieuws

Tips om beeldschermen kijken te beperken

Alles met mate, is een gezond Hollands principe. En dat geldt ook voor beeldschermen. Wat kinderen er ook mee doen, hoe leerzaam en leuk het ook is, los van de inhoud zijn er ook gezondheidsrisico's verbonden aan het kijken naar beeldschermen. Hier zetten we ze op een rijtje.

 Te veel beeldschermtijd kan leiden tot de volgende gezondheidsproblemen:

1. Problemen met motorische fitheid - uit onderzoek blijkt dat de afgelopen 25 jaar de kracht in romp en bovenbenen bij kinderen sterk is afgenomen. Ook het uithoudingsvermogen en de loopsnelheid is minder dan dat het was.
2. Overgewicht - kijken naar reclame in de media zorgt voor een grotere trek in ongezond eten. Bovendien zitten kinderen achter een beeldscherm meer stil. Het verbruik van energie (calorieën) achter een beeldscherm is soms zelfs nog minder dan gewoon in rust! Tot slot hangt meer beeldschermtijd samen met overgewicht. Zorg er dus voor dat je kind ook nog voldoende beweegt en sport.
3. Oog- en kijkproblemen - ogen worden moe achter een beeldscherm. Ook krijgen de oogspieren door het staren en kijken op een korte afstand te weinig goede training. Kleine kinderen kunnen het nog niet goed aangeven, maar ook zij kunnen last krijgen van vermoeide, branderige, droge of tranende ogen, hoofdpijn, dubbelzien en wazig zien. En dat terwijl hun oogzenuwen nog volop in ontwikkeling zijn. Voor kleine kinderen is het felle led-licht - dat in veel beeldschermen zit van televisies, tablets en smartphones - schadelijk voor de ooglens. Dit komt omdat de jonge ogen het licht nog niet goed kunnen filteren. Rond 10 jaar wordt dat beter, maar sommige mensen houden hun hele leven een gevoeligheid voor led-licht. Een gezonde grens bij jonge kinderen is: niet langer dan een half uur achter elkaar op een beeldscherm kijken. Daarna kan je kind even om zich heen kijken om de ogen te ontspannen. Regelmatig lekker buitenspelen is natuurlijk nog beter.
4. De ontwikkeling van de nek en rug - door een eenzijdige houding achter een beeldscherm waarbij je kind ook nog onderuit gezakt zit, kunnen de nek en rug overbelast raken. Het gewicht dat op de nek komt als je voorovergebogen op een mobieltje of tablet kijkt, is enorm! Dat kan nekklachten geven. Ook de rug is nog niet volgroeid. Een goede houding is belangrijk om te voorkomen dat je kind op latere leeftijd rugproblemen krijgt.
5. Slaapproblemen - we weten dat het blauwe led-licht slecht kan zijn voor de gezondheid. Het heeft invloed op de ogen zelf, maar ook op de duur en de kwaliteit van de slaap. Lees hier meer over op Opvoeden.nl.
6. Psychisch welbevinden - Als jongeren, behalve computergebruik op school, thuis ook nog meer dan twee uur per dag internetten, hebben ze een grotere kans op allerlei lichamelijke én geestelijke klachten. Ze zijn kunnen depressief en angstig zijn, en presteren vaak minder goed op school dan kinderen die minder lang internetten. Andersom zie je natuurlijk ook dat kinderen met depressieve klachten meer gaan internetten.


Beeldschermen (zoals de telefoon, tv en tablet) beperken: 3 tips!
1. Maak jij je zorgen over de gezondheid van je kind door gebruik van computer of internet? Praat er eens over met de huisarts of de schoolarts.
2. Zorg voor zoveel mogelijk afwisseling. Je kind kan ook best eens een dagje zonder een beeldscherm. En waarom maak je er geen gezins-challenge van! Kies samen een dag waarop je samen niet op je telefoon kijkt, geen computer gebruikt en geen tv kijkt. Vertel bij de avondmaaltijd aan elkaar hoe het voelde om niet online te gaan. Wordt het gemakkelijker naarmate je het vaker doet? En wat doe je tegen verveling?
3. Vooral in de vakanties kan de beeldschermtijd oplopen. Zorg ervoor dat je je kind een alternatief kunt bieden. Tover een spel uit je koffer, haal boeken uit de bieb, verzin uitdagingen die je kunt doen zonder online te gaan.

 

Deze informatie is geplaatst in samenwerking met Stichting Opvoeden.nl en Praktijk Talent & CO ikv de Week van de mediawijsheid! 2016